Saturday, December 4, 2010

Kem Remaja Gemilang

Huh,lama aku xupdate blog aku,sorry ye kepada pembaca2 blog..hehe,aku baru balik dari kem sebenarnya,tahu kem pe?haha.......kem remaja gemilang......kem ibadah........mula2 aku xnak p bila mak aku suh p,bila dipujuk2 mak aku pun bagi la,boleyh la.....dalam hatiii lima puluh,lima puluh,mau xmau je..tapi p je la,,hehe...aku p 3 ari 2 malam di mengkuang,dewan al-Qayim..bez la tempat dya..



ari ahad 2,pukul 8 kena ada kat sana da,aku duk kat balik pulau,jauh la nak p,makan masa..aku bertolak dari umah kul 7,bila sampai ja,aku tgk ramai budak2 yang belasan tahun join kem ni,mula2 kena daftar..then g tengok tempat tido,nasib bek aku mai awal,ada tilam,yg mai lambat nasib la xdapat tilam,lepas abis daftar pe suma,kami diberi taklimat,agihkan kumpulan,tgk umur,bila tgk ada 4 orang jew form 4..haha...yang lain form 3 dan kebawah..kira kami la senior.......huhu...........bez...pas bahagi2 kumpulan,kami dapat abg masri sebagai fasilatator kami,janggut dya panjang.takut aku mula2 tgk,macam siyez je dya ni,slot pertama pun bermula pada pukul 10 pagi,slot tentang akidah dan tauhid..tauhid rububiyah dan uluhiyah,kami pun belajar dalm satu kumpulan yang di ajar oleh abg masri......pas 2,kami diberi rehat,kul 12,sementara nak tunggu makan tgh hari,kami lepak dulu atas katil,time 2 la nak berkenalan2,laki ja da,perempuan xda,hakhak,hurmmm..ramai kawan aku kenal,ada la kawan aku sorang ni,sekolah sbp rembau,pandai 2 jgn cakap la,memang pandai,setiap ada masa lapang,dya akan belajar atau wat sodoku,dya juga ajar aku main soduku,bez juga main soduku,ni orangnya...amar azlan...

                                                                    tgk 2 dya wat pa 2

pas  makan,kami terus sembahyang zohor...pas sembahyang zohor 2,kami ke slot seterusnya,sunnah Rasulullah...tantang adab makan,banyak benda aku belajar,tentang apa yang diajar oleh Rasulullah,macam2 la,pas 2 kami minum ptg n siap2 nak sembahyang asar,masa solat 2,tiba2 hujan,sepatutnya kami kena riadah ptg 2,tapi hujan,so relax la,wakakaak,relax2 n siap2 nak mandi tuk sembahyang magrib.......pas sembahyang magrib,ada kuliah magrib plak..pas 2,solat isya'..pas solat isya' 2,ada slot macam na nak ambik whudhuk,tayamum dan mandi wajib..huhu,siap praktikal lagi,tapi yang whuduk ja la..wakaka..xkan mandi wajib ada praktikal jugak,2 sendiri2 la..wakakakaka..urmm..pas 2 terus tido,kem ni relax banyak la,memang bez,uhuhu.aku terus suka kem ni,sebelum tido 2,ada fasilatator mai kat kami ajar macam na nak tido ikut Rasulullah...pas 2,aku cuba praktikkan,memang lena..huh..bez...esok 2,bagun kul 5..aku tgk budak2 pulun nak mandi,aku ngn kawan2 relax ja,setakat gosok gigi n tukar kain dah cukup,pas sembahyang,kami ada tadarus,masing2 diberi satu surah untuk dihafal...pas 2,kami ada raiadah,n minum pagi,pas 2 baru la aku mandi,selepas mandi,kami diajar cara bersolat plak,start kat sini la,kami da boleyh melawak2 ngn abg masri,sporting abis la
hahaha..........bez....aku da tahu macam na solat yng diajar kepada kita dengn cara yang betul oleh Baginda..hahha..then,kami pun rehat la,tunggu makan tgh hari,pas makan n solat zohor,kami ke slot pengurusan jeazah,kami diajar cara tuk mandikan jenazah n kapankan jenazah,ptg 2 teori ja,malam 2 baru praktikal...






pas 2,kami kena bersiap2 nak p mengkuang dam,faci cakap ada war game kat sana...n kena sembahyang kat sana,so kena ambik whuduk siap2 la...jauh gila otw ank p mengkuang dam dari tempat kami..\






bila sampai mengkuang dam ja,kami kena semhyang atas rumput,tiba2 hujan masa nak sembahyang 2,huhu..kami sembahyang atas rumput berlumpur la,takpe,Allah jadikan bumi ini untuk bersujud kepadaNya..so,xpayah sayang sgt kotor ke apa ke,xpenting pown..kan?btl x?..huhu..

                                              ready nak sembahyang atas tanah yang agak berlupur

pas sembahyang,kami adawar game,kami di bahagikan mengikut kumpulan,form 4 ada 4 orang ja,so kami ada 4 taem la,setipa form 4,dya la ketua,haha,main baling2 belon n sambil 2 kena cari stu botol yng berisi kerts yang bertulis kem remaja gemilang..........game pun start la,anak buah aku dapat ambik botol 2,bila buka ja,dapat lain,so main lagi,perang lagi,baling2 lagi belon yng ada air,sapa kena belon n pecah kena kuar,discolified,wakaka.........last aku jumpa satu botol,bila buka ja,betul,yeah,kumpulan aku menang.....hahaha..........selepas game 2,kami kena ceramah sikit,sebab pa depa wat game ni,apa nilai yang leyh kita pupuk pe suma 2,and aku dapat tangkap satu ayat ni..'dont be your self,but be what Allah want we 2 be'..hehehe












malam 2 plak,kami ada praktikal jenazah,kami buat ape yang belajar tadi,kami kapankan kan n mandikan.bez,,,ilmu2..huhu...bukan senang dapat belajar benda ni,aku xlepaskan pelung..hahahaha


                                               mirza jadi mayat


                                            aku pun xlepaskan peluang belajar(pulun)




                                         kami sembahyangkan pulak jenazah
                                         aku pulak jadi jenazah

                                          aku kena kapan

                                      hakhak....style...........

pas 2 tido la........huh...........esok 2 preparation tentang adab yang kami belajar,kami kena present dalam kertas mahjong depan faci2 dan pserta lain,kami bincang2 n tulis,aku la yang ulis atas kertas mahjong 2,xpercaya tgk ni..........







pas 2,solat zohor,then,faci wat kejutan sebab ada ujian sebelum pulang,apa yang kami belajar,hakhak...kami pun pulun la hafal doa2..alhamdulillah aku lepas,sebelum balik 2 kami ambik no fon n fb masing2..bez gila kem ni...aku harap dapat g lagi...aku syukur aku dilpilih oleh Allah untuk pergi ke kem 2,alhamdulillah..........ni ada sikit gambar2 lain yang dan aku tangkap...........







                                         sebelum pulang,kami bergambar dengan kumpulan kami
                                           dan bersama faci kami,iaitu abg masri..........

setakat ni jelah,salam

No comments:

Post a Comment